04.08.2019 - 18.08.2019

XI Paderewski Piano Academy

Miejscowość Wydarzenia: Bydgoszcz

Zasięg: Międzynarodowy

Dziedzina: Muzyka

Rodzaj: Warsztaty

Specjalność: Fortepian

Adresaci: Uczniowie szkół muzycznych st. średniego, Studenci uczelni muzycznych, Nauczyciele szkolnictwa muzycznego, Inni

Cykl: Rokrocznie

www Wydarzenia: www.paderewskipianoacademy.eu/

XI Paderewski Piano Academy (Bydgoszcz, 4-18.08.2019) to jedyna na świecie Mistrzowska Szkoła Letnia dla Pianistów z Orkiestrą Symfoniczną.

Paderewski Piano Academy od pierwszej edycji odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko–Pomorskiego Piotra Całbeckiego. Pianiści zobowiązani są do przygotowania jednego koncertu, który następnie ćwiczą tradycyjnie już z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Sala koncertowa oraz sale do ćwiczeń indywidualnych - Akademia Muzyczne im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (Gdańska 20).

Na zakończenie każdego z dwóch turnusów zorganizowane zostaną koncerty otwarte dla publiczności, w których solistami będą uczestnicy PPA w ramach prezentacji umiejętności zdobytych podczas warsztatów. Koncerty organizowane są w miejscach dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych:

10.08.2019 – Koncert uczestników w Solcu Kujawskim

11.08.2019 – Koncert uczestników w Chełmnie

17.08.2019 – Koncert uczestników w Toruniu

18.08.2019 - Koncert w Bydgoszczy

To innowacyjna, jedyna tego typu inicjatywa edukacyjna na świecie, która wychodzi poza standardowe ramy edukacji.Szkoła adresowana jest do uczestników międzynarodowych konkursów pianistycznych, których IV etap to właśniewykonanie koncertu fortepianowego wraz z orkiestrą. Ma na celu ogranie się artysty z zespołem symfonicznym. Szkołaumożliwia pracę ze światowej sławy pedagogami i autorytetami w świecie muzyki poważnej, dyrygentami i ToruńskąOrkiestrą Symfoniczną. Dzięki pracy przy organizacji Paderewski Piano Academy z Profesorami z różnych Uniwersytetów ikrajów, wymieniane są doświadczenia w zakresie gry solowej, gry z orkiestrą i możliwości organizacji koncertów dlamłodych pianistów. Efektywność pracy z Profesorami, Dyrygentem i Orkiestrą i praktyczne wykorzystanie nabytychumiejętności, uczestnicy sprawdzić mogą występując pod koniec kursu w koncercie otwartym dla publiczności.

ORGANIZATOR

MIEJSCE WYDARZENIA

Adres: Gdańska 20

85-001 Bydgoszcz

CELE WYDARZENIA

Celem głównym jest nabycie umiejętności grania z orkiestrą symfoniczną przez uczestników PPA.

Cele Paderewski Piano Academy:

- danie szansy młodym pianistom do rozwijania talentów artystycznych;

- możliwość uczestnictwa w zajęciach i ćwiczenia wybranego koncertu z orkiestrą symfoniczną, dyrygentem i wybitnymiprofesorami;-

uczczenie pamięci Ignacego Jana Paderewskiego, wybitnego pianisty–wirtuoza, kompozytora, polityka i męża stanu i propagowanie jego twórczości

– szkoła letnia nosi imię mistrza co wielokrotnie powtarzane jest w środowisku muzycznymw Polsce, ale i w Niemczech, Japonii i Chinach;

- upowszechnianie kultury i sztuki;- upowszechnianie aktywności kulturalnej dzieci i młodzieży oraz osób starych;- rozwinięcie oferty edukacyjnej dla pianistów;

- dokumentowanie warsztatów koncertów, które odbyły się w regionie;

- wzbogacenie życia kulturalnego regionu poprzez wydarzenia artystyczne w formie koncertów;

- ułatwienie mieszkańcom regionu dostępu do kultury - koncerty symfoniczne (z pełną orkiestrą) dla mieszkańców Bydgoszczy, Torunia, Solca Kujawskiego i Chełmna;

PROPONOWANI WYKŁADOWCY, JURY, ARTYŚCI, ZESPOŁY

Pedagodzy zaangażowani w realizację projektu:

*Pavlina Dokovska, Bulgaria - Mannes School of Music, USA

* Noriko Ogawa, Japan - Guildhall School of Music and Drama, UK

* Rafał Blechacz, Poland - Zwycięzca XV Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina

*Katarzyna Popowa-Zydroń, Poland - Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

* Pavlina Dokovska - Laureatka pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Claude'a Debussy'egowe Francji i Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Senigali we Włoszech, bułgarska pianistka Pavlina Dokovska zyskała uznanie na całym świecie w Europie, na Dalekim Wschodzie i w obu Amerykach, zdobywając entuzjastyczne uznanie krytyków. Pani Dokovska uzyskała tytuł magistra sztuki w Juilliard School. Pavlina Dokovska jest Kierownikiem Katedry Fortepianu w Mannes School of Music, założycielką i dyrektorem artystycznym Mannes Sounds Festival oraz Southwest Virginia Festival for the Arts.

*Noriko Ogawa - zdobyła światowy rozgłos między innymi dzięki sukcesowi odniesionemu w 1987 podczas międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Leeds. W roku 2018 została Przewodniczącą Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu. W roku 1999 japońskie Ministerstwo Edukacji przyznało jej nagrodę Art Prize w uznaniu zasług dla krzewienia kultury japońskiej na świecie, otrzymała także nagrodę Okura Prize za wybitny wkład w kulturę muzyczną Japonii. Ogawa oddaje się też działalności pisarskiej, ukończyła swoją pierwszą książkę (opublikowaną w Japonii), pisze także regularnie felietony w prasie muzycznej, zarówno w Wielkiej Brytanii jak i Japonii.

* Rafał Blechacz - urodził się w 1985 roku w Nakle nad Notecią. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Uczył sięw Państwowej Szkole Muzycznej im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Jacka Polańskiego. W 2007roku ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Jeszcze jako uczeń zdobył wiele nagród i wyróżnień jak: I nagroda i Grand Prix w XIII Ogólnopolskim Konkursie im. Jana Sebastiana Bacha w Gorzowie Wlkp.(1996), II nagroda w V Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Artur Rubinstein in memoriam" w Bydgoszczy(2002), zwycięstwo w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu w Japonii (2003). Jako zdobywca Grand Prix Konkursu Chopinowskiego zaczął koncertować w najbardziej prestiżowych salach. Rafał Blechacz za swoją dotychczasową działalność artystyczną w lipcu 2010 roku otrzymał nagrodę Premio Internazionale Accademia Musicale Chigiana (Siena), przyznawaną przez międzynarodowe jury krytyków muzycznych. W stycznia 2014 w Nowym Jorku został ogłoszony zdobywcą Nagrody Gilmore’2014, niezwykle wysoko cenionej w świecie pianistycznym, która jest przyznawana co cztery lata najbardziej wyróżniającemu się artyście z udzieleniem finansowego wsparcia dalszej kariery artystycznej. 24 lutego2015 roku w Warszawie podczas koncertu w Filharmonii Narodowej został odznaczony, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

* Katarzyna Popowa-Zydroń - Prezes Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy - Polska pianistka pochodzenia bułgarskiego. Studia w zakresie gry na fortepianie ukończyła z wyróżnieniem w 1973 roku w klasie prof. Zbigniewa Śliwińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w Gdańsku. Studia podyplomoweodbyła w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof. Alexandra Jennera. Obecnie jest profesorem fortepianu w Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest pedagogiem Rafała Blechacza, który w październiku 2005 roku bezapelacyjnie zwyciężył w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie, Pawła Wakarecego Finalisty Konkursu Chopinowskiego oraz Jakuba Kuszlika, zdobywcy drugiej nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

* Toruńska Orkiestra Symfoniczna w sezonie artystycznym 2018/2019 obchodzić będzie 40-lecie działalności. Założona jako Toruńska Orkiestra Kameralna w sezonie artystycznym 1978/79, pod zarząd Miasta Toruń przeszła w 1990 roku. Utrzymywana jest przez Miasto Toruń i jemu zawdzięcza dynamiczny rozwój. W lutym 2006 roku zmieniła nazwę na Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. Zespół wpisał się na stałe w kulturalny krajobraz miasta, poprzez organizowanie koncertów dla mieszkańców Torunia i sławiąc jego imię na licznych tournee krajowych i zagranicznych. Toruńska Orkiestra Symfoniczna na przestrzeni swojej działalności dała blisko dwa i pół tysiąca koncertów we wszystkich znaczących miastach Polski oraz w wielu krajach Europy (m.in. Belgia, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Niemcy, Dania, Wielka Brytania, Włochy, Francja, Białoruś, Litwa). Koncertowała także na prestiżowych festiwalach. Orkiestra może się poszczycić miesięcznym tournee w Chinach oraz uczestnictwem w dwóch koncertach Gali Operowej w Pampelunie. W październiku 2010 roku Toruńska Orkiestra Symfoniczna zagrała koncert w Cirque Royal w Brukseli. Znaczącym wydarzeniem w historii Toruńskiej Orkiestry jest organizowanie od 1997 roku Międzynarodowego Letniego Festiwalu "Toruń – Muzyka i Architektura", którego kolejna, już 21. edycja odbyła się latem 2017 roku pod nazwą: „NOVA MUZYKA i ARCHITEKTURA”. Jego ideą jest prezentowanie muzyki klasycznej w zabytkowych, historycznych wnętrzach.

*Dyrygenci:

* Jakub Chrenowicz W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał tytuł doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit. Jakub Chrenowicz jest adiunktem w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Prowadził również przedstawienia baletowe w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny, Krzesany) oraz w Operze Wrocławskiej (Coppelia Leo Delibes’a). W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

* Przemysław Fiugajski Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz klawesyn w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Poprowadził wiele prawykonań, występując na międzynarodowych festiwalach: Write & Play, Aksamitna Kurtyna, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Audio Art, Warszawska Jesień, Muzyka na szczytach, Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk. Od 2003 do2017 roku pracował jako etatowy dyrygent w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie uczestniczył w realizacjach kilkunastu oper, odnosząc wiele sukcesów i współpracując z plejadą wybitnych polskich wokalistów, m. in. z Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Martą Boberską, Jerzym Artyszem, Robertem i Wojciechem Gierlachami, Arturem Rucińskim. Ważnym obszarem działalności Przemysława Fiugajskiego w WOK była regularna współpraca z orkiestrą instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. W 2018 roku przygotował dwie premiery dla Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie – Let’s Make an Opera B. Brittena i Thamosa W. A. Mozarta. W sezonie 2017/18 kierował działającą w ramach Filharmonii Lubelskiej orkiestrą barokową Konfraternia Caper Lublinensis, osiągając z nią w krótkim czasie wysoki poziom artystyczny i prezentując lubelskim melomanom arcydzieła baroku i klasycyzmu. W październiku 2018 objął stanowisko kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Lublinie. Jest autorem dramatów. Jego debiutanckie Wariacje bernhardowskie zwyciężyły w konkursie zorganizowanym w ramach festiwalu Euro Drama we Wrocławiu (2004) i weszły na afisz Teatru Polskiego we Wrocławiu, a później Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatruim. A. Mickiewicza w Częstochowie. Opera kameralna Dariusza Przybylskiego Głosy z wody z librettem Przemysława Fiugajskiego znalazła się w 2010 roku w finale konkursu kompozytorskiego Berliner Opernpreis. Podczas festiwalu Warszawska Jesień w 2012 roku swoją premierę miał jego monodram Księżycowy Pierrot z muzyką Macieja Jabłońskiego (powtórzony w 2013 roku w Krakowie w ramach festiwalu AudioArt).

ZAKRES MERYTORYCZNY / WYKONYWANY PROGRAM

Pianiści wybierają jeden koncert, który ćwiczą z orkiestrą i Profesorami podczas tygodnia masterclass

Koncert I tygodnia:

MOZART wszystkie koncerty

BEETHOVEN No. 1 in C major, op. 15

BEETHOVEN No. 2 in B-flat major, Op. 19

BEETHOVEN No. 3 in C minor, op. 37

BEETHOVEN No. 4 in G major, op. 58

BEETHOVEN No. 5 in E-flat major, op. 73

CHOPIN No. 1 in E minor, op. 11

CHOPIN No. 2 in F minor, op. 21

MENDELSSOHN in G minor, op. 25

SCHUMANN in A minor, op. 54

GRIEG IN A minor, op. 16

SAINT-SAENS No. 2 in G minor, op. 22

BRAHMS No. 1 in D minor, op. 15

TCHAIKOWSKY No. 1 in B-flat minor, op. 23

RACHMANINOW No. 2 in C minor, op. 18

RACHMANINOW No. 3 in D minor, op. 30

Koncert II tygodnia:

BACH Keyboard concerto no. 4 in A - major BWV 1055

MOZART wszyskie koncerty, szczególnie KV 488 - 491

BEETHOVEN No. 2 in B-flat major, Op. 19

BEETHOVEN No. 3 in C minor, op. 37

BEETHOVEN No. 4 in G major, op. 58

BEETHOVEN No. 5 in E-flat major, op. 73

CHOPIN No. 1 in E minor, op. 11

CHOPIN No. 2 in F minor, op. 21

SCHUMANN in A minor, op. 54

SAINT-SAENS No. 2 in G minor, op. 22

BRAHMS No. 1 in D minor, op. 15

LISZT no. 2 in A - major S. 125

a następnie grają jego część podczas publicznego koncertu na zakończenie kursu.

WARUNKI UCZESTNICTWA (ODPŁATNOŚĆ) / ADRESACI WYDARZENIA

Paderewski Piano Academy adresowana jest do wszystkich pianistów, bez względu na wiek, najmłodszy uczestnik miał 10 lat, najstarszy 36 lat.

Opłata aplikacyjna (udział w kursie, zakwaterowanie, wyżywienie, transport lokalny) wynosi 1600 Euro.

Powrót
Powrót

Wydarzenie pn. „XI Paderewski Piano Academy” (ID 1667) zostało zapisane w bazie danych. Proszę poczekać na akceptację przez Moderatora serwisu Kalendarium. Po zaakceptowaniu Wydarzenia będzie ono widoczne na stronie internetowej: … oraz zostaną Państwo o tym fakcie poinformowani odrębnym mailem.

Uprzejmie przypominamy, że zobowiązani są Państwo do stałego aktualizowania danych swojego Wydarzenia. Aktualizacje te będą również każdorazowo akceptowane przez Moderatora.

Ponadto w terminie 1 miesiąca od daty zakończenia Wydarzenia są Państwo zobowiązani, oprócz aktualizacji danych, do dodania Relacji z Wydarzenia. Relacja powinna zawierać dodatkowe informacje i zdjęcia dotyczące przebiegu imprezy.

Uprzejmie informujemy, że Moderator serwisu Kalendarium może w każdym momencie edytować niniejsze Wydarzenie.

OK
Pliki cookies na stronie. Aby zapewnić poprawne działanie strony na stronie wykorzystujemy pliki cookies. Wraz z wejściem na stronę, niektóre pliki mogły już zostać zapisane w folderze przeglądarki.