14.08.2019 - 25.08.2019

XIV Kurs Wokalny-Warsztaty Operowe oraz VII Seminarium Sztuki Aktorskiej

Miejscowość Wydarzenia: Suwałki

Zasięg: Ogólnopolski

Dziedzina: Muzyka

Rodzaj: Kursy

Specjalność: Chór, zespoły woklane, Kameralistyka, Śpiew

Adresaci: Uczniowie szkół muzycznych st. średniego, Studenci uczelni muzycznych, Nauczyciele szkolnictwa muzycznego

Cykl: Rokrocznie

www Wydarzenia: http://psmsuwalki.pl/

Wydarzenie wpisane do Kalendarza MKiDN

Patronat MKiDN

XIV Ogólnopolski Kurs Wokalny - Warsztaty Operowe w Suwałkach powstałe z inicjatywy Marleny Borowskiej obejmują zrealizowane: VII edycji Kursu Wokalnego prowadzonych przez Profesor Jadwigę Rappé a od VIII edycji prowadzone przez prof. Bogdana Makala jako Ogólnopolskie Kursy Wokalne - Warsztaty Operowe w Suwałkach. Od początku pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, wpisały się w działania edukacyjno - artystyczne, realizowanych od 2011 r. Warsztatów Operowych oraz pięciu edycji Międzynarodowych Festiwali Muzycznych Ars Musica w Suwałkach. Oprócz rozwijania pasji wokalnej, podejmowana jest niezwykle wytężona praca nad rozwojem umiejętności muzycznych, interpretacyjnych, scenicznych - przyspieszających proces artystycznego dojrzewania oraz nabywania bardzo cennych i przydatnych cech profesjonalnego funkcjonowania w zawodzie wszechstronnego artysty śpiewaka. Podejmowana jest intensywna i skrupulatna praca nad rozwinięciem walorów indywidualnych, działań zespołowych, pracy wokalisty na scenie, dyscypliny współpracy zarówno z pianistą jak i z orkiestrą. Podczas XIII edycji Kursu Wokalnego – warsztatów Operowych zaplanowano również I edycję Międzynarodowego Seminarium Rosyjskiej Liryki Wokalnej prowadzone przez Wybitną śpiewaczkę operową prof. Sabinę Martinaityte i korepetytora wokalistów, pianistkę – prof. Audrone Eitmanaviciute z Akademii Muzycznej Vytautas Magnus University w Kownie / Litwa / oraz przez pianistkę doc. Marinę Biełaszuk / RAM im. Gniesinych w Moskwie / Rosja /. Planowane koncerty w ramach trwania kursu, stanowią również doskonały materiał dydaktyczno-metodyczny zarówno od strony wokalnej, instrumentalnej w utworach solowych czy pracy w ensemblach. Zakładany jest również aspekt pedagogiczny polegający na kształtowaniu współpracy w relacjach mistrz-uczeń, rozwijając tym samym poczucie odpowiedzialności za pracę indywidualną oraz zespołową, budując i rozwijając w niezwykle szybkim tempie potencjał sceniczny młodych adeptów sztuki wokalnej. Ze względu na niezwykle wymagające zadania aktorskie, wzmożone działania sceniczne, również w tej edycji XIV Kursu Wokalnego-Warsztatów Operowych - zaplanowano VII Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Aktorskiej, do prowadzenia którego został zaproszony znakomity aktork filmowy, teatralny, telewizyjny, reżyser 3. mozartowskich spektakli operowych - Marek Cichucki. Tematem przewodnim XIV edycji Ogólnopolskiego Kursu Wokalnego – Warsztatów Operowych oraz VII Ogólnopolskiego Seminarium Sztuki Aktorskiej w Suwałkach, jest przygotowanie jak najpełniejszej wersji adaptacji scenicznej wybranych fragmentów opery nieznanego dzieła operowego, śpiewogry St. Moniuszki, libretto wg A. Fredry – Nowy Don Kiszot czyli sto szaleństw

Wydarzenia artystyczno-edukacyjne odbywające się w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego ARS MUSICA 2019:

KURSY I SEMINARIA:

I MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM MUZYKI NOWEJ DLA WOKALISTÓW W DNIACH 12 – 13 SIERPNIA 2019 PROWADZONE PRZEZ JOANNĘ FRESZEL / POLSKA / WYBITNĄ ŚPIEWACZKĘ MŁODEGO POKOLENIA, LAUREATKĘ WIELU PRESTIŻOWYCH NAGRÓD W KRAJU I ZA GRANICĄ

II MIĘDZYNARODOWE SEMINARIUM ROSYJSKIEJ LIRYKI WOKALNEJ W DNIACH 16 – 18 SIERPNIA 2019 PROWADZONE PRZEZ PROF. DMITRY GRINIKHA - ŚPIEW /WYDZIAŁ WOKALNY MIĘDZYNARODOWEGO INSTYTUTU SŁOWIAŃSKIEGO W MOSKWIE /ROSJA/ DOC. MARINĘ BIEŁASZUK – FORTEPIAN /ROSYJSKA AKADEMIA MUZYCZNA IM. GNIESINYCH W MOSKWIE /ROSJA/

VII OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM SZTUKI AKTORSKIEJ W SUWAŁKACH W DNIACH 14 – 25 SIERPNIA 2019 PROWADZONE PRZEZ MARKA CICHUCKIEGO – AKTOR, REŻYSER /TEATR DRAMATYCZNY IM. A. WĘGIERKI W BIAŁYMSTOKU/

XIV OGÓLNOPOLSKI KURS WOKALNY – WARSZTATY OPEROWE W SUWAŁKACH W DNIACH 14 – 25 SIERPNIA 2019 PROWADZONE PRZEZ PROF. BOGDANA MAKALA – ŚPIEW /AKADEMIA MUZYCZNA IM. K. LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU/

I MIĘDZYNARODOWY KURS ORKIESTROWY W SUWAŁKACH W DNIACH 21 – 25 SIERPNIA 2019 PROWADZONY PRZEZ KAZIMIERZA DĄBROWSKIEGO /UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE, FILIA W BIAŁYMSTOKU/

KONCERTY:

1. KONCERT INAUGURACYJNY – 15 sierpnia 2019 r. o godz. 19.00 /czwartek/ Wykonawcy Koncertu Inauguracyjnego: Marlena Borowska – sopran /Polska/ Dmitry Grinikh – baryton /Rosja/ Dalia Jatautaitė – organy /Litwa/ Konkatedra pw. Św. Aleksandra ul. Emilii Plater 2, Suwałki wstęp wolny Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Zarządu Województwa Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku oraz Urzędu Miejskiego w Suwałkach

2. KONCERT PROMOCYJNY – 20 sierpnia 2019 godz. 19.00 /wtorek/ z udziałem uczestników czynnych XIV Kursu Wokalnego – Warsztatów Operowych, VII Ogólnopolskiego Seminarium Sztuki Aktorskiej I Międzynarodowego Seminarium Muzyki Nowej, II Międzynarodowego Seminarium Rosyjskiej Liryki Wokalnej oraz Mariny Biełaszuk – fortepian /Rosja/ Ewy Chomicz-Wysockiej – fortepian /Polska/ Sala Kamedulska, Hotel LOFT 1898 ul. Pułaskiego, Suwałki 24 K wstęp wolny

3. GALA MONIUSZKOWSKA – 25 sierpnia 2019 godz. 18.00 /niedziela/ I CZĘŚĆ: ze specjalnym udziałem autentycznych potomków Stanisława Moniuszki reprezentujących Fundację im. Stanisława Moniuszki w Warszawie Prezesa Zarządu Stanisława Wójcika oraz Członka Zarządu Elżbietę Stanisławę Janowską Moniuszko uczestników czynnych I Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego /Polska/ uczestników czynnych XIV Kursu Wokalnego-Warsztatów Operowych prowadzonych przez Prof. Bogdana Makala oraz solistów Anny Jeruć-Kopeć – sopran /Londyn-UK, Polska/ Natalii Winnik – mezzosopran /Polska/ Małgorzaty Wojciechowskiej – skrzypce, koncertmistrz /Polska/ Mariny Biełaszuk – fortepian /Rosja/ II CZĘŚĆ: #DonMoniuszkoProject! Stanisław Moniuszko/Aleksander Fredro – adaptacja sceniczna opery komediowej Nowy Don Kichot czyli sto szaleństw Marek Cichucki – reżyseria Dorota Frydrych – choreografia Mariusz Krzywicki – scenografia, kostiumy Prowadzenie Koncertu: Marlena Borowska i Tomasz Baranowski Sala im. Andrzeja Wajdy – Duża Scena Suwalskiego Ośrodka Kultury ul. Papieża Jana Pawła II 5 bilety Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Zarządu Województwa Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku oraz Urzędu Miejskiego w Suwałkach

4. KONCERT FINAŁOWY – 13 października 2019 godz. 19.00 /niedziela/ Wykonawcy Koncertu Finałowego: Marlena Borowska – sopran /Polska/ Jacek Szymański – tenor /Polska/ Rafał Sulima – organy /Polska/ Konkatedra pw. Św. Aleksandra ul. Emilii Plater 2, Suwałki wstęp wolny Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Zarządu Województwa Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku oraz Urzędu Miejskiego w Suwałkach

VII FESTIWAL ARS MUSICA JEST OBJĘTY PATRONATAMI HONOROWYMI:

MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO W WARSZAWIE

STOWARZYSZENIA POLSKICH ARTYSTOW MUZYKÓW W WARSZAWIE,

POLSKIEGO STOWARZYSZENIA PEDAGOGÓW ŚPIEWU WE WROCŁAWIU

PREZYDENTA MIASTA SUWAŁK CZESŁAWA RENKIEWICZA ORAZ STAROSTY POWIATU SUWALSKIEGO WITOLDA KOWALEWSKIEGO

ORGANIZATOR WIODĄCY: PAŃSTWOWA SZKOŁA MUZYCZNA I i II STOPNIA W SUWAŁKACH

WSPÓŁORGANIZATORZY: CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ W WARSZAWIE UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA W WARSZAWIE AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU ROSYJSKA AKADEMIA MUZYCZNA IM. GNIESINYCH W MOSKWIE / ROSJA WYDZIAŁ WOKALNY MIĘDZYNARODOWEGO INSTYTUTU SŁOWIAŃSKIEGO W MOSKWIE / ROSJA POLSKIE STOWARZYSZENIE PEDAGOGÓW ŚPIEWU WE WROCŁAWIU URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO W BIAŁYMSTOKU SUWALSKIE TOWARZYSTWO MUZYCZNE IM. EMILA MŁYNARSKIEGO W SUWAŁKACH RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA KONKATEDRALNA PW ŚW ALEKSANDRA W SUWAŁKACH SUWALSKI OŚRODEK KULTURY W SUWAŁKACH ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH W SUWAŁKACH STAROSTWO POWIATOWE W SUWAŁKACH URZĄD MIEJSKI W SUWAŁKACH

PARTNERZY: HOTEL LOFT 1898 W SUWAŁKACH PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA IM. PROF. EDWARDA SZCZEPANIKA W SUWAŁKACH DYREKTOR ARTYSTYCZNY, PROGRAMOWY I ORGANIZACYJNY VII FESTIWALU ARS MUSICA MARLENA BOROWSKA

ORGANIZATOR

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. w Suwałkach

Adres: ul. Teofila Noniewicza 83

16-400 Suwałki

Tel.: +48.87.5664735

e-mail: psmsuwalki@neostrada.pl

www: http://www.psmsuwalki.pl

MIEJSCE WYDARZENIA

CELE WYDARZENIA

I – VII Ogólnopolskich Edycji Kursu Wokalnego w Suwałkach było prowadzone przez Prof. Jadwigę Rappé w latach 2004 - 2010, natomiast VIII, IX, X, XI, XII Ogólnopolska Edycja Kursu Wokalnego w Suwałkach była prowadzona przez Prof. Bogdana Makala w 2011, 2012, 2014 i 2015 r. w ramach I, II, III, IV i V Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego ARS MUSICA w Suwałkach i zyskała dodatkowy walor w postaci Warsztatów Operowych / Podczas I edycji warsztatów w 2011 r. przepracowano sceniczną prapremierową muzyczną adaptację wybranych fragmentów nieznanego dzieła operowego, śpiewogry St. Moniuszki, libretto wg A. Fredry - ,,Nowy Don Kiszot czyli sto szaleństw”. Adaptację zrealizowano w oparciu o czynny udział uczestników Kursu Wokalnego i Orkiestrowego. Odzyskanie pełnej wersji materiałów nutowych rękopisu z Działu Mikrofilmów w Bibliotece Narodowej i pozyskanych źródeł, trwało 2 lata ogromnej pracy. Natomiast w 2012 odbyła się wersja inscenizowana wersja koncertowa fragmentów opery W. A. Mozarta ,,Don Giovanni”. Od 2013 zrealizowano wystawiane na Dużej Scenie (obecnie Sali im. Andrzeja Wajdy) SOK, z towarzyszeniem Suwalskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, uzupełnianej o udział uczestników Ogólnopolskich Kursów Orkiestrowych, prowadzonych przez Tomasza Radziwonowicza, adaptacje sceniczne 3. oper W. A. Mozarta: Wesela Figara” w 2013, w 2014 Cosi fan tutte w 2014, a w 2015 Don Giovanni. Wszystkie adaptacje odbyły się w reżyserii Marka Cichuckiego, ze _-scenografią i kostiumami zaprojektowanymi przez Mariusza Krzywickiego /.

W dniach 14 – 25.08.2019 r. odbywać się będzie XIV Kurs Wokalny-Warsztaty Operowe w Suwałkach, prowadzone przez prof. Bogdana Makala oraz VII Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Aktorskiej prowadzone przez Marka Cichuckiego w ramach edycji moniuszkowskiej VII Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego ARS MUSICA 2019, w rocznicę obchodów 200-lecia urodzin Stanislawa Moniuszki. W ramach XIV Ogólnopolskiego Kursu Wokalnego-Warsztatów Operowych, odbędzie się współpraca młodych wokalistów z doświadczonymi śpiewakami zawodowymi, zaproszonymi do wystawienia scenicznej jak najpełniejszej adaptacji dzieła St. Moniuszki / A. Fredry Nowy Don Kiszot czyli sto szaleństw.

PROPONOWANI WYKŁADOWCY, JURY, ARTYŚCI, ZESPOŁY

Prof. Bogdan Makal – bas-baryton Śpiew solowy studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Wrocławiu, gdzie był stypendystą MKiS (dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. K. Myrlaka). Brał udział w kilkunastu konkursach organizowanych przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze oraz Akademię Bachowską Helmuta Rillinga. Jest laureatem II nagrody oraz nagrody specjalnej za wykonanie pieśni S. Moniuszki w Warszawie (1989), III nagrody specjalnej na Ogólnouczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej (Warszawa 1991), II nagrody i nagrody specjalnej za wykonanie utworów polskich na II Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1992), II nagrody oraz nagrody specjalnej Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku za najlepszą interpretację pieśni E. Griega Jeg elsker dig w Ogólnopolskim Konkursie Griegowskim w Gdańsku (1993), nagrody dla solisty na Miedzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Odtwórca partii barytonowych i basowych w ponad 70 dziełach oratoryjnych. Uczestnik wielu festiwali w kraju i za granicą. Współpracował z teatrem operowym oraz dramatycznym. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji w kraju, Czechach, Francji i USA (w tym płyty nagrodzone Grand Prix du Disque de l'Academie Charles Gros oraz Diapason d'Or). Jest profesorem tytularnym w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, dziekanem Wydziału Wokalnego tejże uczelni, a także kierownikiem Wydziału Wokalnego w PSM II st. Prowadził zajęcia na trzech uniwersytetach w USA: Uniwersytecie Chapel Hill, Charlotte, Wake Forest University, a także na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie oraz jej filii w Kownie. Prowadził Master Class w ramach International Association Art and Education in the XXI-st Century w Kijowie (Ukraina) i w Lonigo (Włochy) oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie. Konsultował klasy wokalne w Olsztynie, Białymstoku, Opolu, Kielcach, Chorzowie, Gliwicach, Suwałkach, Wilnie (Litwa), Kurganie (Rosja). Był jurorem konkursów wokalnych w Polsce, na Litwie i we Włoszech. Brał udział w konferencjach organizowanych przez Bundesverband Deutscher Gesangspedagogen i PSPŚ. Za swoją działalność pedagogiczną otrzymał szereg nagród i dyplomów uznania m.in. od dyrektora CEA (dwukrotnie), Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Jest laureatem Medalu Edukacji Narodowej oraz dyplomu jubileuszowego Wrocławskiej Kurii Metropolitalnej. Wykładowca i kierownik Zimowego Kursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju, współorganizator kursów oratoryjno-kantatowych przy festiwalu Wratislavia Cantans, wykładowca Letnich Akademii Muzycznych i Wokalnych we Wrocławiu i Sopocie oraz międzynarodowych festiwali Ars Musica w Suwałkach. Ekspert MEN. Marek Cichucki - aktor, reżyser Urodzony 22.09.1961 w Suwałkach Wykształcenie: 1981 - 1985 Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi 1996 - 1997 Wydział Teatru Wizualnego Akademii Sztuk w Pradze 1986 staż u Zygmunta Molika - aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego 1985staż u Janusza Pieczury - aktora Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego Przedstawienia dyplomowe: 1984 „Powrót syna marnotrawnego” nap. Morstin, reż. A. Hanuszkiewicz 1885 „Płatonow” nap. Antoni Czechow, reż. Maciej Prus 1997 „Historia żołnierza” reż. Ctibor Turba Nagrody i wyróżnienia: 2010 Grand Prix na VIII Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie 2010 Grand Prix na Pomorskim Festiwal Monodramu „MONOBLOK” w Gdańsku 2010 Grand Prix na Festiwalu WINDOWISKO w Gdańsku 2010 Nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu 2010 I miejsce na V Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Ogródkowych w Częstochowie 2004 Wyróżnienie na 44. Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu 1990 nagroda zespołowa „Fringe First” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu 1987 Nagroda Za Najlepszy Debiut Sezonu w Łodzi Doświadczenie zawodowe: Praca zawodowa: 2010 - Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, 1997 - Teatr Nowy w Łodzi 2003 - 2004 Teatr Jaracza w Łodzi 2003 - 2004 Teatr Wyspiańskiego w Katowicach 1997 - 2001 Teatr Formalny St. Petersburg / Poczdam 1996 - 1997 Divadlo Mimu, Alfred ve Dvore w Pradze 1995 - 1996 Teatr Rozmaitości w Warszawie 1994 - 1995 Studio Buffo w Warszawie 1988 - 1992 Teatr Janusza Wiśniewskiego, Centrum Sztuki Studio w Warszawie 1986 - 1988 Teatr Nowy w Łodzi 1985 - 1987 Teatr Studyjny w Łodzi Ważniejsze spektakle teatralne: „Belfer” nap. Jean-Pierre Dopagne, reż. Marek Cichucki, Łódź „Olśnienie” reż. Janusz Wiśniewski, Warszawa „Historia o Miłosiernej, czyli testament psa” nap. A. Suassuna, reż. Remigiusz Brzyk, Łódź „Szkoła głupków” reż. Andriej Moguczij, St. Petersburg „Kadisz” nap. Grigorij Gorin, reż. Remigiusz Brzyk, Łódź „Historia żołnierza” reż. Ctibor Turba, Praga „Prorok Ilia” nap. Tadeusz Słobodzianek, reż. Mikołaj Grabowski, Łódź „Sen pluskwy” nap. Tadeusz Słobodzianek, reż. Kazimierz Dejmek, Łódź „Kroki komandora albo ołowiana mgła” reż. Alesz Janak, Praga „Hamlet” nap. Wiliam Szekspir, reż. Kazimierz Dejmek, Łódź „Frank & Stein” reż Piotr Bikont, Katowice „Śmieciarz, dziwka, złodziej i jego żona, człowiek we fraku i jego kochanka” nap. Dario Fo, reż. Piotr Bikont, Łódź „Modlitwa chorego przed nocą” reż. Janusz Wiśniewski, Warszawa „Koniec Europy” reż. Janusz Wiśniewski, Warszawa „Wielkoludy” nap. Andrzej Maleszka, reż. Olga Titkow, Warszawa „Poza rzeczywistością” wg Witkacego, reż Zbigniew Mich, Łódź „Komedia omyłek” nap. Wiliam Szekspir, reż Maciej Prus, Łódź „Powrót syna marnotrawnego” nap. Jan Andrzej Morsztyn, reż Adam Hanuszkiewicz, Łódź „Płatonow” nap. Antoni Czechow, reż. Maciej Prus, Łódź „Bal manekinów” nap. Bruno Jasieński, reż. Bogdan Michalik. Janusz Pieczuro, Łódź Ważniejsze spektakle telewizyjne: „Zeszłego lata w Czulimsku” reż. Izabella Cywińska „Bajka o lekkim chlebie” reż. Jakub Kolski „Król Momus” reż. Marek Sikora „Niebieski ptak” nap. Maurice Maeterlinck, reż. Marcin Jarnuszkiewicz Ważniejsze filmy: „Boża podszewka” reż. Izabella Cywińska „Dziecko szczęścia” reż. Sławomir Kryński „Spowiedź dziecięcia wieku” reż. Marek Nowicki „Koniec imperium” reż. Władymir Chotinienko (produkcja rosyjska) Doświadczenie pedagogiczne: 2006 warsztat teatralny I LO w Augustowie I miejsce na Wojewódzkim Przeglądzie Teatrów Młodzieżowych 2004 warsztaty integracyjne dla dzieci w wieku 3,5 – 15 lat kształconych muzycznie metodą Suzuki Talents Gasrden, Łódź, 2002 - 2003 głos, mowa ciała, elementy aktorstwa, szkolenia dla pracowników dużych korporacji, Warszawa, Kraków 2001 - 2002 prowadzenie warsztatu podstawy aktorstwa i pisania scenariusza Gimnazjum nr 4 w Łodzi 1996 warsztat aktorski na Festiwalu Teatrów Europy Wschodniej,Poczdam 1996 - 1997 prowadzenie warsztatu plastyka ciała DAMU w Pradze, Czechy 1986 - 1987 asystent prof. Michała Pawilckiego, PWSF w Łodzi, Polska 1984 prowadzenie Koła Teatralnego przy Domu Kultury ul. Przędzalniana 46, Łódź Międzynarodowe projekty teatralne: 2004 Audimax / Volksbuhne Manifestacja, Aachen, Berlin 1997 – 2000 współpraca aktorska i organizacyjna z festiwalem „Ziemia Obiecana”, Ośrodek Inicjatyw Artystycznych Teatr 77 w Łodzi 1998 Organizacja i koordynacja projektu teatralnego „Ocalenie miasta” przy udziale zespołów z Czech, Polski, Ukrainy, Łódź 1996 - 1997 współpraca aktorska i inscenizacyjna z Teatrem ”NovoGo Fronta”,Praga Niezależne projekty teatralne: 2010 monodram „Belfer”, adaptacja, reżyseria i wykonanie, AOIA, Łódź 2003 współpraca aktorska i inscenizacyjna i produkcyjna przy spektaklu „Frank&Stein” 1999 - 2002 współpraca aktorska i inscenizacyjna z Teatrem „Zwierciadło” przy spektaklach dla dzieci i młodzieży, Łódź. Obecnie Marek Cichucki jest aktorem Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Marlena Borowska - sopran Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem G. Colleman i G. Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach, m.in. pod dyrekcją T. Wicherka oraz M. Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji, Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, z wybitnymi warszawskimi Zespołami Muzyki Dawnej m.in. z renesansową Sabionettą i barokową La Tempestą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach /obecnie Specjalność: Wokalistyka/, którym kieruje od 1992. W latach 2011-18 pełniła funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu. Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i za granicą. Sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków /od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków/, a także współtwórczynią autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka /przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu /3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021/. W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. G. Kahry /Wiedeń/, Prof. Ch. Elssnera /Drezno/, dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. A. Pearce /Londyn/. W latach 2002-2013 sprawowała /z przerwami/ funkcję Wiceprezes SEM w Suwałkach, w 2014 została Wiceprezesem, od 2018 sprawuje funkcję Prezesa Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. E. Młynarskiego w Suwałkach. Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m. in: międzynarodowego rosyjskiej liryki wokalnej i ogólnopolskich: chopinowskiego, akordeonowego, wokalnych, barokowych, choreograficznych, aktorskich oraz kursów orkiestrowych i wokalnych-warsztatów operowych (ponad 80 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych, Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej /w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. H. Słonickiej/ w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz VI edycji Międzynarodowych Festiwali Muzycznych ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2018 w Suwałkach. Była jurorem wielu konkursów wokalnych. Bierze udział w konferencjach, publikuje. W 24-26.08.2018 powołała i zorganizowała I Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Prof. H. Słonickiej dla Uczniów, Studentów i Absolwentów w Suwałkach, w którym sprawowała obowiązki Dyrektora Konkursu. Pomysłodawczyni i realizatorka trzech scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta tj.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim Ośrodkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. Bierze udział w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tej miary: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Jacek Szymański, Darek S. Wójcik, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S.A. Wróblewski, Kazimierz Dąbrowski, W.N. Bormotow, Tomasz Krzysica, Jakub Burzyński, Agnieszka Obst-Chwała, Tytus Wojnowicz, Kazimierz Kowalski, Jan Englert, Robert Marat, Iwo Orłowski, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Agnieszka Franków-Żelazny, Marina Bielaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Rafał Sulima, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Šviesė Čepliauskaitė, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, Olena Skrok i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej, operowej, od renesansu przez epokę baroku po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych. Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego-Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę-Włócznię Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast w 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 prowadziła Master Class na Akademii Muzycznej-Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie. Stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje. W 2017 Marlena Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zrealizowała międzynarodowe, autorskie projekty tj. I i II Cykl Koncertów Kameralnych-Nowe Interpretacje 2017, 2018. Jest także Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 w Operze i Filharmonii Podlaskiej-Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą prof. Robertem Maratem. Wraz z Prof. R. Maratem wzięła udział w Koncercie Kameralnym, wieńczącym obchody Roku Prof. Andrzeja Strumiłły w województwie podlaskim, który odbył się z okazji wernisażu wystawy w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, prezentując po raz pierwszy m.in. specjalnie napisaną pieśń do poezji Jubilata - Tak bywa we śnie.. /prawykonanie. W 2018 została uhonorowana Nagrodą Jubileuszową Miasta Suwałki - za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz kolejną Nagrodą (I stopnia) Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Doc. Marina Biełaszuk - pianistka / Rosja Urodziła się w Grodnie na Białorusi. Uczęszczała do średniej szkoły muzycznej im.Gniesinych w Moskwie. Następnie kontynuowała naukę gry na fortepianie na Akademii im. Gniesinych w Moskwie w klasie fortepianu prof. Zwieriewa. W Jego klasie ukończyła również studia podyplomowe. Marina Biełaszuk jest zwyciężczynią wielu międzynarodowych konkursów, zarówno jako solistka jak i akompaniator. Obecnie pracuje na uczelni macierzystej na stanowisku docenta. Ostatnio uzyskała trzy wyróżnienia na różnych konkursach jako akompaniator. Odbyła tournee po Finlandii, Polsce, Białorusi i Rosji. W r. 2008 brała udział w Koncercie zorganizowanym przez Polską Ambasadę Ministerstwa Kultury i Nauki w Moskwie ,,od Chopina do Góreckiego” na Bałorusi. Występowała w duecie z Dymitrem Grinichem oraz polską flecistką Edytą Fil. W grudniu 2008 r. wykonała V Koncert L. van Beethovena z Orkiestrą Capellą Grodzieńską w Grodnie pod dyrekcją Wladimira Bormotowa. W maju 2009 wraz z altowiolistą Siergiejem Brukinem uczestniczyła w odbywającym się w Aleksandrowie Festiwalu G. F. Haendla w wielu miastach Rosji. W kwietniu 2009 uczestniczyła w recitalach pod nazwą ,,Obrazy muzyki rosyjskiej”. W lipcu 2010 / sierpniu 2011 r po raz wzięła udział w Kursach Wokalnych – Warsztatach Operowych prowadzonych przez Prof. Jadwigę Rappé oraz Prof. Bogdana Artura Makala. Jest zapraszana jako pianistka kameralistka do Kursów i Konkursów Wokalnych o randze ogólnokrajowej jak i międzynarodowej, współpracowała także z Akademią Operową przy Teatrze Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Dmitry Grinikh - baryton Dmitry N. Grinikh Dmitry Grinikh – śpiewak (baryton), profesor, dziekan wydziału sztuki wokalnej w Międzynarodowym Słowiańskim Instytucie Muzyki w Moskwie. Laureat wielu międzynarodowych konkursów. Ukończył z wyróżnieniem wydział wokalny Akademii Muzycznej im. Gnessina (1999) i studiów podyplomowych (2001). W pierwszym roku został stypendystą międzynarodowego programu "New Names". Od 2000 roku prowadzi aktywną działalność koncertową. Występował z koncertami nie tylko w Moskwie i Sankt Petersburgu, ale także w wielu miastach Rosji tj. Archangielsk, Astrachań, Briańsk, Nowogród, Niżny Nowogród, Oreł, Twer, Uljanowsk i innych. Występował także z koncertami w takich miastach jak Amsterdam, Wiedeń, Bratysława, Warszawa, Wrocław, Kraków, Londyn, Praga, Cetinje, itp. Brał udział w festiwalach: ,,Moskwa Jesień", "Mińska Jesień", "Styczeń Nights in Brest", " Ars Musica "(Polska), Gathering Friends "(Moskwa), itp. Repertuar wokalisty obejmuje muzykę od XIV do XXI wieku, którą wykonuje w 17 językach. Ulubionym gatunkiem śpiewaka jest pieśniarstwo – wykonawstwo liryki wokalnej. We współpracy z pianistami Światosławem Hityowem i Nikolajem Savvidym w ostatnich latach występował w wielu kameralnych programach wokalnych XIX i XXI wieku, w których prezentował utwory P. Czajkowskiego w 4. koncertach (sezon 2015-2016). Często prezentuje muzykę kompozytorów współczesnych. Współpracował z G. Friedem, I. Worochiem, B. Getselevem, I. Macieuskiem, A. Muravlevem, A. Czajkowskim. Często bierze udział w koncertach muzyki organowej z artystami tj. T. Andrianova, L. Golub, M. Voinova, A. Petrova, O. Rostovskaya, F. Stroganov. Występując z orkiestrami symfonicznymi, wykonywał główne partie w takich kompozycjach jak kantata "Moskwa" P. Czajkowskiego, "Stabat Mater" K. Shymanowskiego, kantaty J.S.Bacha. W ścisłej współpracy z orkiestrą Grodno Capella (Białoruś) wykonywał cykle wokalne G. Mahlera, M. Karłowicza i D. Szostakowicza. Często występuje z koncertami polskiej muzyki wokalnej, jest pierwszym wykonawcą w Rosji dzieł kameralnych G. Góreckiego. Wraz z pianistką Olgą Sobakiną po raz pierwszy w świecie wykonał niepublikowane opowiadania M. Weinberga, w tym cykl wokalny "The Gypsy Bible" do słów Yu.Tuvima (Mechislav Weinberg International Forum, Moskwa 2017). Od 2014 jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu (PSPŚ). Jest autorem ponad 20. artykułów naukowych w zakresie problematyki pedagogiki głosu. Jest członkiem jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Bogata osobowość artystyczna Dmitrija Grinikh’a organicznie łączy talent wokalny z talentem aktorskim. Kazimierz Dąbrowski - dyrygent Kazimierz Dąbrowski edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Białymstoku oraz śpiewu w klasie prof. Violetty Bieleckiej. Jest absolwentem dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. R. Dudka AMFC w Warszawie (studia magisterskie ukończone z wyróżnieniem oraz studia doktoranckie) oraz prof. A. Poliszczuka w Państwowym Konserwatorium im. N. A. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu (podyplomowy staż artystyczny). Współpracował dotychczas z orkiestrami filharmonicznymi koncertując w Polsce (m. in. w Warszawie, Poznaniu, Olsztynie, Siedlcach, Białymstoku, Suwałkach, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Bydgoszczy) oraz za granicą (Austria, Czechy, Rumunia, Litwa, Norwegia, Korea Południowa, Słowenia). Współpracuje z takimi artystami jak: Kevin Kenner, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jakowicz, Tomasz Strahl, Katarzyna Budnik-Gałązka, Krzysztof Trzaskowski, Alina Mleczko, Radosław Sobczak, Maciej Frąckiewicz, Adam Zdunikowski, Wojciech Gierlach, Ryszard Cieśla, Robert Cieśla, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Anna Lubańska, Tomasz Krzysica, Bogdan Makal, Jacek Szymański, Marlena Borowska, Dorota Radomska, Magdalena Idzik, Anna Jeruć-Kopeć, Joanna Motulewicz-Krasuska, Aneta Łukaszewicz, Anna Wolfinger, Julita Mirosławska, Maciej B. Nerkowski, Jose Torres, Włodzimierz Korcz, Alicja Majewska, Janusz Strobel. We wrześniu 2009 roku zdobył trzecią nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów „Craiova 2009” w Rumunii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez V. Kiradjieva (Bułgaria) oraz D. Wilsona (USA). Jest stypendystą Keimyung University i Fundacji Pro Polonia Society w Daegu w Korei Południowej oraz laureatem „Stypendium Młodym Twórcom”, fundowanym przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jego wielką pasją jest praca w teatrze muzycznym. Był asystentem dyrygenta i drugim dyrygentem projektów operowych realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej i Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. W latach 2008-2015 był dyrektorem artystycznym Suwalskiej Orkiestry Kameralnej (wcześniej Camerata dell’Arte), z którą zrealizował blisko 200 koncertów symfonicznych, spektakli operowych, koncertów oratoryjnych, edukacyjnych i okolicznościowych oraz nagrał płytę CD z muzyką orkiestrową Michała Spisaka (DUX Recording Producers). Orkiestra z solistką M. Borowską wystąpiła również w 2012 w Wilnie (Liwa). Od 2009 roku prowadzi orkiestrę symfoniczną i kameralną Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku (w roku 2011, 2012, 2017 i 2018 otrzymał Nagrody Dyrektora za osiągnięcia w edukacji młodzieży). Współpracuje z białostockim wydziałem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz z Akademią Muzyczną m. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2016-2018 jako kierownik muzyczny zrealizował dwa duże spektakle musicalowe w Filharmonii Gorzowskiej. W roku 2018 rozpoczął stałą współpracę z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną im. B. Łepeckiego "Sonata". Małgorzata Wojciechowska – skrzypce Jest absolwentką POSM II st. im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Antoniego Cofalika oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie kształciła się pod kierunkiem dra hab. Adama Musialskiego. Walory artystyczne i poziom wykonawczy młodej skrzypaczki został doceniony na arenie krajowej oraz międzynarodowej, na wielu przesłuchaniach oraz konkursach muzycznych. Jej najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie solowej to: I miejsce w XXIII Międzynarodowym Konkursie Młodych Muzyków Città di Barletta (Włochy, 2013), II miejsce w International Music Competition w Belgradzie (Serbia, 2014); III miejsce w konkursie Valsesia Musicae Juniores we Włoszech (2014). Otrzymała także Nagrodę Specjalną – smyczek ufundowany przez wirtuozkę gry na skrzypacach - Natashę Korsakovą w konkursie muzycznym „eMuse” w Atenach (Grecja, 2014). Prowadzi także bogatą działalność kameralną i orkiestrową. Zespół Ad Libitum Duo, który współtworzyła z akordeonistą Adamem Poterą,został nagrodzony I lokatą w XV Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych (Jawor; 2013) oraz wyróżnieniem na VI Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Solcu-Zdroju. Do zagranicznych sukcesów duetu należą między innymi: Grand Prix na konkursie akordeonowym w Sankt Peter-Freienstein (Austria; 2014), I miejsce za nagranie dokonane na International Music Competition (Belgrad; 2014), I miejsce na International Music Competition „Melos” (Włochy, 2015) oraz II miejsce na 40. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Puli (Chorwacja, 2015). Zespół występował m.in. na Śląskim Festiwalu Kultury Żydowskiej, Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Ogólnopolskim Festiwalu Promocyjnym „Sierpień Talentów” oraz w cyklu koncertów „Violinarium”. Ad Libitum Duo dokonało także prawykonania utworu „Hutsul Mosaic” na skrzypce i akordeon Vladimira Runchaka. Sprawowała funkcję koncertmistrza wielu orkiestr, m.in.: Akademickiej Orkiestry Symfonicznej i Akademickiej Orkiestry Kameralnej (AM im. Karola Szymanowskiegow Katowicach), Satellite Orchestra, Opera da Camera di Roma. W latach 2016-2018 pracowała w Operze Wrocławskiej, piastując funkcję lidera drugich skrzypiec. Współpracowała także z zespołami orkiestrowymi: Archetti, Silesian Art Collective, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, orkiestrą kameralną InterCamerata.Jest także absolwentką II edycji Akademii Orkiestrowej zorganizowanej przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Małgorzata Wojciechowska została beneficjentką stypendium „Quod discis, tibi discis” przyznawanym przez Radę Miasta Tychy, Stypendium Rektora dla najlepszych studentów AM w Katowicach oraz Stypendium Ministra Szkolnictwa Wyższego z a osiągnięcia artystyczne w latach 2013/2014 i 2014/2015. Obecnie związana jest z Wrocławiem, gdzie prowadzi klasę skrzypiec w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego. Jej uczniowie zdobywają laury w konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Serbii, Szwecji i USA. Pracuje także przy organizacji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. W. Ernsta i Karola Szymanowskiego. Redakcja „Gazety Wrocławskiej” nominowała ją do nagrody „Osobowość Roku 2018” w dziedzinie kultury. Joanna Freszel - sopran Absolwentka Wydziału Wokalnego oraz Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. J. Rappé. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Pro Polonia, programu ISA2012, Stypendium Młoda Polska, odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Doktorantka na macierzystej Uczelni. Nominowana do nagrody Koryfeusz 2017 i zdobywczyni Paszportu Polityki (2017). Artystka otrzymała szereg nagród i wyróżnień w wielu krajowych i zagranicznych konkursach. Zdobyła m.in. II nagrodę w Konkursie im. H. Halskiej we Wrocławiu, III nagrodę i nagrodę specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, I nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. J. J. i E. Reszków w Częstochowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. H. Gabora w Wiedniu oraz I nagrodę wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA‘12. Była również finalistką Viotti Competition w Vercelli. Brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień (2010, 2015, 2016, 2017, 2018), festiwalu Contrechamps Festival w Genewie, Saaremaa Opera Days w Estonii, Melos-Étos w Bratysławie oraz w 7 Nurtów i 7 Premier, zorganizowanym z okazji Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. W 2011 roku wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu, w tym samym roku zadebiutowała jako Musetta w Cyganerii G. Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanusie P. Rameau (Irlandia, Wielka Brytania) oraz Fiordiligi w Così fan tutte W. A. Mozarta (Polska, Włochy). Śpiewała partię Małgorzaty w Faust Ch. Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej, partię Maszyna w Nici K. Wołka w NFM we Wrocławiu, partię Susanny w Figaro gets a divorce E. Langer i D. Pountneya w Teatrze Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, partię Psyche w Erosie i Psyche w TWiON w Warszawie, partię Inanny w Ahat Ili w ICE w Krakowie. Artystka z powodzeniem sięga do dzieł wszystkich epok. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej (m.in. Credentials or Think, Think Lucky R. Haubenstock-Ramatiego, Sonety Shakespeare'a, P. Mykietyna, Les Noces S. Strawińskiego). Dokonała kilkudziesięciu prawykonań w tym: Stabat Mater A. Pärta, Sadness Untitled M. Nikodijevića, Primordia Rerum O. Bianchiego, In Memoriam U. Caine’a, Canticum Puerorum E. Knapika, Audycja V A. Krzanowskiego, Wściekłość C. Duchnowskiego. Joanna Freszel koncertowała w kraju i za granicą z wieloma orkiestrami: NOSPR, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkestr de ereprijs (Holandia), Österreichisches Ensemble für Neue Musik (Austria) czy Orkiestra Symfoniczna Camerata Viva, występując m. in. pod batutą takich dyrygentów, jak Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Krzesimir Dębski, Jerzy Salwarowski, Marek Moś, Paul Esswood, Wim Boerman, Alexander Liebreich, Szymon Bywalec, Tadeusz Strugała, Jacek Rogala, Adam Klocek, Arturo Tamayo, Piotr Sułkowski czy Michał Dworzyński. Podczas trasy koncertowej po Ukrainie wykonywała Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego z orkiestrami Filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku i Dniepropietrowsku. W 2015 roku, nakładem wytwórni DUX, ukazała się debiutancka płyta artystki pt. real life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla sopranistki utwory polskich kompozytorów młodego pokolenia - M. Bembinowa, A. Kościowa, R. Janiaka, A. Zubel, S. Zamuszki, A. Borzyma jr, J. Szmytki i K. Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach oraz nagrodę Orphée d'Or przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej.

ZAKRES MERYTORYCZNY / WYKONYWANY PROGRAM

ROK MONIUSZKOWSKI 2019. W 200. ROCZNICĘ URODZIN STANISŁAWA MONIUSZKI Tematem przewodnim VII Międzynarodowego Festiwalu ARS MUSICA a także XIV Ogólnopolskiego Kursu Wokalnego-Warsztatów Operowych oraz VII Ogólnopolskiego Seminarium Sztuki Aktorskiej prowadzonego przez Marka Cichuckiego jest twórczość wokalno-instrumentalna oraz adaptacja sceniczna opery komicznej S. Moniuszko/A. Fredro - Nowy Don Kichot czyli sto szaleństw z towarzyszeniem Orkiestry Festiwalowej pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, koncertmistrz – Małgorzata Wojciechowska

WARUNKI UCZESTNICTWA (ODPŁATNOŚĆ) / ADRESACI WYDARZENIA

Warunki uczestnictwa (odpłatność)/Adresaci Wydarzenia * - uczniowie, studenci, absolwenci, uczestnicy aktywni Kursu Wokalnego-Warsztatów Operowych oraz Seminarium Aktorskiego – 600,-zł. Uczestnicy obserwatorzy w/w 400,- zł. Pedagodzy i niektórzy uczestnicy w/w - na wniosek, mogą być zwalniani z opłat.

Powrót
Powrót

Wydarzenie pn. „XIV Kurs Wokalny-Warsztaty Operowe oraz VII Seminarium Sztuki Aktorskiej” (ID 1796) zostało zapisane w bazie danych. Proszę poczekać na akceptację przez Moderatora serwisu Kalendarium. Po zaakceptowaniu Wydarzenia będzie ono widoczne na stronie internetowej: … oraz zostaną Państwo o tym fakcie poinformowani odrębnym mailem.

Uprzejmie przypominamy, że zobowiązani są Państwo do stałego aktualizowania danych swojego Wydarzenia. Aktualizacje te będą również każdorazowo akceptowane przez Moderatora.

Ponadto w terminie 1 miesiąca od daty zakończenia Wydarzenia są Państwo zobowiązani, oprócz aktualizacji danych, do dodania Relacji z Wydarzenia. Relacja powinna zawierać dodatkowe informacje i zdjęcia dotyczące przebiegu imprezy.

Uprzejmie informujemy, że Moderator serwisu Kalendarium może w każdym momencie edytować niniejsze Wydarzenie.

OK
Pliki cookies na stronie. Aby zapewnić poprawne działanie strony na stronie wykorzystujemy pliki cookies. Wraz z wejściem na stronę, niektóre pliki mogły już zostać zapisane w folderze przeglądarki.